اخبار برکه, اخبار کتاب‌های کودک, اخبار کتاب‌های هوش

گزارش ایبنا: به چه معماهایی «معماهای منطقی» می‌گویند؟

 

کتاب «معماهای منطقی» از سری کتاب‌های آکادمی هوش است که مگان فلانری آن را گردآوری کرده و از سوی انتشارات برکه روانه بازار نشر شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در گذشته، بسیاری از افراد باور داشتند که هوش توانایی ارثی تغییرناپذیری است که آموزش تأثیری در آن ندارد. این نگاه و اندیشه حاصل نظریه‌هایی بود که هوش را بدون تغییر می‌دانستند. با این حال، نظریه‌های جدید برخلاف گذشته، هوش را رشته‌ای از فرایندهای ذهنی تلقی می‌کنند و معتقدند غنی‌سازی محیط رشد کودکان، به‌ویژه در سال‌های آغازین زندگی، تأثیر بسزایی در رشد و پرورش استعدادهای ذهنی آن‌ها دارد و والدین در محیط خانواده و همچنین معلمان و مربیان در محیط‌های آموزشی، با توجه به این اصل می‌توانند به رشد استعدادهای کودکان کمک کنند.

اکنون سوال اصلی آن است که هوش چیست و چه تعریفی دارد؟ افراد با چه ویژگی‌هایی به عنوان افراد باهوش شناخته می‌شوند؟ آیا هوش صرفاً نوعی توانایی ذهنی است یا مؤلفه‌های دیگری نیز برای درک بهتر آن وجود دارد؟ آیا هوش در افراد جنبه موروثی دارد یا می‌توان با استفاده از روش‌هایی به رشد استعدادهای کودکان کمک کرد؟

تعریف واحدی از هوش وجود ندارد و صاحب‌نظران آن را به گونه‌های متفاوتی تعریف کرده‌اند؛ مثلاً برخی از اندیشمندان هوش را توانایی کلی‌ای می‌دانند که این قدرت را می‌دهد تا منطقی فکر کند، فعالیت‌های هدفمند داشته باشد و با محیط خود به شیوه‌ای مؤثر به کنش متقابل بپردازد. برخی دیگر نیز معتقدند هوش مجموعه‌ای از مهارت‌های تفکر و یادگیری است که در حل مسائل تحصیلی و زندگی روزانه به کار گرفته می‌شود.

نکته اصلی در مورد هوش که باید به آن توجه داشت، این است که همه افراد دارای جنبه‌های مختلفی از هوش با شدت و ضعف‌های گوناگون هستند.

تحقیقات نشان داده که بهترین سن برای سرمایه‌گذاری روی رشد هوش کودک تا ۷ سالگی اوست و بیش از ۵۰ درصد هوش کودک تا این سن رشد می‌کند و پس از آن، سرعت رشد هوش چندان محسوس نیست و فقط تجربه‌های فرد است که بیشتر می‌شود.

کودکان توانایی‌های متفاوتی دارند و زمانی که به آن‌ها فرصت مناسبی بدهیم و بستر رشد و شکوفایی‌شان را فراهم کنیم، به انسان‌های شگفت‌انگیزی تبدیل خواهند شد.

امروزه، برخلاف گذشته، دانشمندان علوم رشد و تربیت به این حقیقت رسیده‌اند که انسان‌ها هوش‌های چندگانه و توانایی‌های متفاوت و قابل ارتقایی دارند؛ به این ترتیب، اگر در سال‌های آغازین زندگی بستر شکوفایی و پرورش این قابلیت‌ها در کودکان فراهم شود، نتایج شگفت‌انگیزی حاصل می‌شود.

انتشارات برکه با در نظر داشتن اهمیت این موضوع و یاری گرفتن از نظریات پژوهشگران و صاحب‌نظران این علوم، تلاش می‌کند با تولید کتاب‌های آموزشی و دارای محتوای علمی، ابزارهایی در اختیار والدین، مربیان و معلمان قرار دهد که بتوانند ضمن کشف به موقع استعدادهای کودک، زمینه رشد و ارتقا و به کارگیری صحیح خلاقیت‌ها و توانمندی‌های او را فراهم کنند.

کتاب «معماهای منطقی» یکی از کتاب‌های آکادمی هوش انتشارات برکه است که با بازی و نقاشی و سرگرمی، هوش بچه‌ها را تقویت می‌کند. این کتاب برای کودکان ۵ تا ۹ سال مناسب است. انتشارات برکه، کتاب «معماهای منطقی» که گردآوری آن توسط مگان فلانری صورت گرفته را در ۴۰ صفحه، شمارگان هزار نسخه و به بهای ۷۶ هزار تومان منتشر کرده است.

لینک خرید کتاب معماهای منطقی

لینک خبر